10. SINIF 9. ÜNİTE

 GEZİ YAZISI

Seyahatname

* Seyahatnameler insanla ilgili olan her şeyi kapsayan genel yazılardır.

* Türk edebiyatındaki en önemli “Seyahatname” örneği Evliya Çelebi tarafından yazılmıştır.

Evliya Çelebi’nin Yazdığı “Seyahatname”nin özellikleri 

Evliya Çelebi (1611 – 1682)

Gezi Yazısı

Bir gezginin yurt içinde ya da yurt dışında gezip gördüğü yerlerin tarihi ve doğal güzelliklerini, insanların yaşantılarını, adet ve göreneklerini ilgi çekici bir şekilde okuyucuda görme isteği uyandıracak biçimde kaleme alınarak anlatılmasına gezi yazısı denir.

Gezi Yazısının Özellikleri

Reşat Nuri Güntekin (1889 – 1956)

* “Çalıkuşu” romanıyla tanınan sanatçı İstanbul’da doğmuştur.

* Eserlerinde Anadolu’daki sosyal yaşamı son derece başarılı bir şekilde ele almıştır.

* Anadolu’nun birçok yerini gezmiş ve Anadolu’nun günlük yaşamını, insanlarını başarılı bir şekilde aktarmıştır.

* Romanlarında yurt ve toplum gerçeklerini, yanlış inanışları, töreleri realist bir şekilde anlatmıştır.

* Roman, hikâye, tiyatro, gezi yazısı türünde birçok eser kaleme almıştır.

Çalıkuşu: Yazarın en bilinen romanıdır. Aşk konusunun işlendiği bu romanda yazar, Anadolu’daki sosyal hayatı “Feride” adındaki bir öğretmen vasıtasıyla aktarmaya çalışmıştır.

Anadolu Notları: Yazarın gezi türünde kaleme aldığı bu eserde yazar, sade bir dil anlayışıyla Anadolu’nun sosyal ve kültürel özelliklerini, insanlarını başarılı bir gözlemle aktarmıştır.

Önemli Eserleri:

Roman: Çalıkuşu, Gizli El, Damga, Akşam Güneşi, Bir Kadın Düşmanı, Yeşil Gece, Yaprak Dökümü, Acımak, Miskinler Tekkesi

Hikâye: Tanrı Misafiri, Sönmüş Yıldızlar, Eski Ahbap, Gençlik ve Güzellik

Tiyatro: Hançer, Eski Rüya, Ümidin Güneşi, Taş Parçası, Hülleci, Bir Köy Hocası, Babür Şah’ın Seccadesi,

Gezi Yazısı: Anadolu Notları I-II

Deneme: Dair

Türk Edebiyatında Gezi Yazısı 

Türk edebiyatında gezi yazısı türünün ilk örnekleri özellikle keşif, ticaret, savaş gibi nedenlerle değişik yerlere gitmek zorunda kalan insanlar tarafından oluşturulmuş eserlerdir. Türk edebiyatında Gıyaseddin Nakkaş’ın yazdığı “Acaib’ül Letaif ve Ali Ekber Hatai tarafından yazılan “Hıtâînâme” seyahatname örneği olarak görülür. 

Divan Edebiyatında Gezi Yazısı (Seyahatname)

Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatında Gezi Yazısı

Tanzimat Dönemi’nde Gezi Yazısı

Bu dönemde yeni yeni gelişmeye başlayan bu türün Batılı ilk örnekleri verilmeye çalışılmıştır.

Ahmet Mithat Efendi: Avrupa’da Bir Cevelan

Direktör Ali Bey: Seyahat Jurnali

Servetifünun Dönemi’nde Gezi Yazısı

Bu dönem özellikle yönünü tamamen Batı’ya çevirmesi açısından önemli değişikliklerin yaşandığı ve Divan edebiyatı anlayışının izlerinin ortadan kaldırılmaya çalışıldığı bir dönemdir.

Cenap Şahabettin: Afâk-ı Irak, Avrupa Mektupları, Hac Yolunda

Fecr-i Ati Dönemi’nde Gezi Yazısı

Bu dönem sürekliliği olmayan ve kısa zamanda kapanan bir dönemdir.

Ahmet Haşim: Frankfurt

Milli Edebiyat Dönemi’nde Gezi Yazısı

Milli Edebiyat Dönemi ile birlikte dilde millileşme ve Anadolu’ya yönelişle birlikte yazarlar yönünü Anadolu ve Anadolu insanına çevirmiştir. Bu dönemdeki gezi yazıları da bu açıdan son derece önemlidir.

Reşat Nuri Güntekin: Anadolu Notları, Tuna’dan Batıya

Bedri Rahmi Eyüboğlu: Canım Anadolu

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Gezi Yazısı

Bu dönemde diğer türlerde olduğu gibi hem içerik açısından önemli eserler kaleme alınmış hem de gezi türündeki eserlerin sayısında çok hızlı bir artış yaşanmıştır.

Falih Rıfkı Atay: Denizaşırı, Taymis Kıyıları, Bizim Akdeniz, Tuna Kıyıları, Hind, Yolcu Defteri, Gezerek Gördüklerim

Saik Sabri Duran: İstanbul’dan Londra’ya Şileple Yolculuk, Akdeniz’de Bir Yaz Gezintisi

Şükufe Nihal: Finlandiya

Sadri Ertem: Bir Vagon Penceresinden, Ankara-Bükreş

Hikmet Birand: Anadolu Manzaraları

Burhan Arpad: Gezi Günlüğü, Avusturya Günlüğü

Günümüz Yazarlarının Yazdığı Gezi Yazıları

Azra Erhat: Mavi Anadolu

Haldun Taner: Düşsem Yollara Yollara

Falih Rıfkı Atay (1894 – 1971)

İstanbul’da doğmuş, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesini bitirmiş ve arkadaşlarıyla çıkardığı “Tanin” gazetesinde Milli Mücadele’yi desteklemiştir.

Kurtuluş Savaşı’ndan sonra milletvekilliği yapan yazar; Milliyet, Ulus, Hakimiyeti Milliye gibi gazetelerde başyazarlık görevinde bulunmuştur.

Atatürk inkılâplarını savunan yazılar kaleme alan yazar, sade bir dille canlı bir anlatım özelliğini birleştirerek halkın anlayabileceği bir dil kullanmıştır.

Köşe yazısı, makale, gezi yazısı, söyleşi ve anı türünde son derece önemli eserler kaleme almıştır.

Önemli Eserleri

Anı: Zeytindağı, Çankaya, Atatürk’ün Hatıraları, Atatürk Ne İdi, Atatürk’ün Bana Anlattıkları, Mustafa Kemal’in Mütareke Yılları, Ateş ve Güneş,

Gezi Yazısı: Kemalist Tiran, Deniz Aşırı, Bizim Akdeniz, Taymis Kıyıları, Kıyıları, Hind, Yolcu Defteri, Gezerek Gördüklerim, Kaybolmuş Makedonya

İnceleme: Başveren İnkılapçı, Atatürkçülük Nedir, Londra Konferansı

Fıkra: Eski Saat, Niçin Kurtulmamak, Pazar Konuşmaları, İnanç, Çile

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BAĞLAÇ

10. SINIF 3. ÜNİTE

EDEBİ AKIMLAR