10. SINIF 1. TEMA GÜNLÜK PLAN

2025 – 2026 EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI

İSKELE KIZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 10.SINIFLAR TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ

                   VERİMLİ DERS İŞLEME PLANI ( GÜNLÜK PLAN )

DERS

Türk Dili ve Edebiyatı-10

SINIF:    

TARİH:

08 EYLÜL  2025

TEMA

ADI /NO

    1. TEMA:  SÖZÜN EZGİSİ

 

TEMA DAĞILIMI

 Metin Tahlili: Okuma Becerileri Alanı  / Koşuk, Türkü

 Dinleme/İzleme Becerileri Alanı /  Masal

 Edebiyat Atölyesi: Konuşma Becerileri Alanı / Şiir Dinletisi Hazırlama

 Yazma Becerileri Alanı / Masalı Film Şeridi Hâline Getirme

 

İÇERİK ÇERÇEVESİ

“Sözün Ezgisi” temasının içerik çerçevesi şu şekildedir:

• Okuma • Konuşma •  Dinleme/İzleme  • Yazma

 

ANAHTAR KAVRAMLAR

 Sözlü kültür, anonim, olağanüstülük, kurmaca, varyant, gelenek, ahenk, ezgi, ritim, yapı unsurları (olay, kişiler, zaman, mekân), masal anlatıcısı, masalın bölümleri                                                                                                                                                 

 

EĞİLİMLER

E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E2.3. Girişkenlik, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.7. Sistematik Olma, E3.10. Eleştirel Bakma, E3.11. Özgün Düşünme

 

 

PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER

Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri: SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.2. Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler: D2. Aile Bütünlüğü, D7. Estetik, D9. Merhamet, D11. Özgürlük, D15. Sevgi, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri: OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler: Tarih, Sosyoloji, Müzik

Beceriler Arası İlişkiler: KB2.7. Karşılaştırma, KB3.3. Eleştirel Düşünme

       

 

ÖĞRENME

KANITLARI:

ÖLÇME

VE DEĞERLENDİRME

Metin Tahlili (Anlama) : Okuma ve Dinleme/İzleme:

• İnfografik metin• Açık uçlu sorular • Karşılaştırma tablosu • Balık kılçığı • Kısa cevaplı sorular

• Çalışma kâğıdı • Zihin haritası • Giriş-çıkış kartı

Okumayı yönetebilmeye yönelik infografik metin, anlam oluşturabilmek için kısa cevaplı sorular ve karşılaştırma tablosu, çözümleme yapabilmek için kısa cevaplı sorular, yansıtma yapabilmek amacıyla öz değerlendirme formu uygulanabilir.

Dinleme/izlemeyi yönetebilmeye yönelik kısa cevaplı sorular, anlam oluşturabilmek için açık uçlu sorular ve çalışma kâğıdı, çözümleme yapabilmek için zihin haritası, yansıtma yapabilmek amacıyla açık uçlu sorular kullanılabilir.

Edebiyat Atölyesi (Anlatma) : Konuşma ve Yazma

• Öğrencilerin belirli bir tema çerçevesinde seçtikleri şiirlerden oluşan bir şiir dinletisi hazırlamasına yönelik performans görevi

• Masal anlatma ve dinlediği metni film şeridi hâline getirmeye yönelik performans görevi

Belirli bir tema çerçevesinde seçtikleri şiirlerden bir şiir dinletisi hazırlayan öğrencilerin gösterdikleri performans dereceli puanlama anahtarı ile puanlanır. Puanlama anahtarında içeriğe uygunluk, özgünlük, görsel unsurlar, sunum becerisi, zaman, mekân, beden dili, Türkçenin doğru kullanımı gibi ölçütler yer alır.

Dinlediği/izlediği masalı film şeridi hâline getiren öğrencilerin yaptıkları çalışmalar akıcılık, görsel ögelerin kullanımı, karakter tasarımı, senaryo ve olay akışı, estetik, dil ve anlatım gibi ölçütler göz önünde bulundurularak dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir. Öğretmen ve akran değerlendirmesi yapılabilir.

Tema Sonu Değerlendirme

Tema giriş-çıkış kartı KWL (Ne Biliyorum-Ne Bilmek İstiyorum-Ne Öğrendim) ile değerlendirilir.

 

 

 

 

 

 

ÖĞRETME

-

ÖĞRENME

YAŞANTILARI

 

Temel Kabuller : Bu temada öğrencilerin tema çerçevesinde ele alınacak şiirin ve anlatmaya dayalı edebî metinlerin içerik ve yapısı ile ilgili temel bilgilere; ezgi ve ritim kavramlarının anlamına; edebî metinlerin ait olduğu dönemin sosyal ve kültürel özelliklerini yansıttığı bilgisine; kelime türlerinden isim ve sıfat, kelime gruplarından da isim ve sıfat tamlamaları ile ilgili bilgilere sahip olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci: Öğrencilerin temaya ilişkin temel kabullerini (ön bilgilerini) tespit etmek için soru-cevap, infografik metin oluşturma, tartışma gibi yöntemler uygulanır.

Köprü Kurma:  Şiir ve masal türlerine ilişkin ön bilgiler, bu temada seçilen metinlerin incelenmesine temel oluşturur. Bu temada sözün ahenkli ve ezgili kullanımına yönelik değerlendirme, yorum ve çıkarımlar yapılırken önceki öğrenme yaşantılarında edinilen bilgilerden yararlanılır.

 

 

 

 

FARKLILAŞTIRMA

 

Zenginleştirme : Öğrencilerin tahlil ettiği masal metni ile ilgili dijital hikâye hazırlamaları, temaya bağlı olarak ele alınan türler ile ilgili infografik çalışma yapmaları, sözlü gelenek ürünleri veya âşık atışmalarını konu alan belgeseller izlemeleri sağlanabilir.

Destekleme:  Öğrencilerin tema çerçevesinde işlenen metinlerle ilgili yapacakları çalışmaların daha çok uygulamaya yönelik olmasına dikkat edilebilir. Temayla bağlantılı olarak sınıfta öğrencilere bağlama, gitar, flüt vb. gibi enstrümanlar dinletilerek ezgi ve şiir arasındaki ilişki vurgulanmaya çalışılabilir.

 

 

 

 

 

 

 

ÖĞRENME ÇIKTILARI

 

Metin Tahlili (Anlama)

Dinleme/İzleme

TDE1.1. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlerde dinleme/izlemeyi yönetebilme

TDE1.2. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme

TDE1.3. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinleri çözümleyebilme

TDE1.4. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlere yönelik değerlendirmelerini yansıtabilme

Okuma

TDE2.1. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme

TDE2.2. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme

TDE2.3. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinleri çözümleyebilme

TDE2.4. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlere yönelik değerlendirmelerini yansıtabilme

Edebiyat Atölyesi (Anlatma)

Konuşma

TDE3.1. Belirli bir tema çerçevesinde seçtiği şiirlerden oluşan bir şiir dinletisi hazırlama ve sunma sürecini yönetebilme

TDE3.2. Seçtiği şiirleri etkili ve güzel bir biçimde sunmak için şiir dinletisinin içeriğini oluşturabilme

TDE3.3. Seçilen şiirleri etkili ve güzel bir biçimde sunabilmek için kural uygulayabilme

TDE3.4. Gerçekleştirilen şiir dinletisine yönelik değerlendirmelerini yansıtabilme

Yazma

TDE4.1. Dinlediği/izlediği metni film şeridi hâline getireceği yazma sürecini yönetebilme

TDE4.2. Dinlediği/izlediği metni film şeridi hâline getireceği yazısına içerik oluşturabilme

TDE4.3. Film şeridi hâline getirdiği yazısını düzenlerken kural uygulayabilme

TDE4.4. Film şeridi hâline getirdiği yazısına yönelik değerlendirmelerini yansıtabilme

ÖĞRENME- ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ :

Sesli okuma,3-2-1 tekniği,iş birlikli öğrenme,zihin haritası,aktif dinleme,5 e öğrenme modeli,sunu hazırlama,izleme,karşılaştırma,altı şapkalı düşünme tekniği,soru-cevap,takrir,düşünme teknikleri,…

KULLANILAN EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ,                ARAÇ VE GEREÇLER :

Türk dili ve edebiyatı Meb  ders kitabı,sözlükler, yazım kılavuzu, atasözleri ve deyimler sözlüğü, etkileşimli tahta, işlenen konularla ilgili metinlerin yer aldığı bütün kaynaklar, edebiyat tarihi kitapları, ansiklopediler, internet, gazete ve dergiler,dijital araçlar…

DERS SAATİ:

45  ( Metin Tahlili / Anlama: 23 – Edebiyat Atölyesi /  Anlatma: 20 + 2 Okul Temelli Öğrenme )

 

TEMA – İÇERİK – SÜREÇ ANALİZİ

  Tema Çerçevesi :  Bu temada Türk dili ve edebiyatının sözlü kültür ürünlerinden hareketle dilin zenginliği ve ahengi vurgulanmak istenmektedir. Türk kültürünün farklı yönlerini yansıtan bir yelpaze içerisinde sözün müziğe yaslanan yönünün ortaya çıktığı örneklerle sözlü geleneği keşfetmek, kültürel zenginliği anlamak ve değerlendirmek amaçlanmaktadır. Okuma metinleri, türkü ve koşuk türlerinden seçilir. Dinleme/izleme metni olarak da bir masal ele alınır. Bu metinler incelenir ve başka türlerden ara metinlerle karşılaştırılarak tarihî süreç içerisinde edebî eserlerdeki değişim ve dönüşüme yönelik çıkarımlar yapılır. Bunun için ara metin olarak koşma ve ninni türleri kullanılır. Konuşma becerisi kapsamında öğrencilerden bir şiir dinletisi hazırlamaları ve yazma performansı olarak dinlediği/izlediği masalı film şeridi hâline getirmeleri istenir.

 

 

 İçerik  Çerçevesi:  “Sözün Ezgisi” temasının içerik çerçevesi şu şekildedir:

                                             • Okuma • Konuşma •  Dinleme/İzleme  • Yazma

  Süreç Çerçevesi:   “Sözün Ezgisi” temasında öğrencilerin Türk dili ve edebiyatındaki ürünlerde ezgi ve ahengin önemini fark etmeleri amaçlanır. Bu temanın içeriğinde Türk dili ve edebiyatının farklı dönemlerinden seçilen bir koşuk ve türkü, okuma metni olarak incelenir. Daha sonra bir tema doğrultusunda seçtikleri şiirlerden oluşan bir şiir dinletisi hazırlamaları ve sunmaları sağlanır. Dinleme/izleme metni olarak ahenk, ezgi gibi kavramların rahatça fark edildiği masal türünde bir metin seçilir ve incelenir. Yazılı anlatım aşamasında öğrencilerden dinlediği/izlediği masal metnini film şeridi hâline getirmeleri istenir.

BECERİ ALANLARI KONU ANALİZİ

DERS KİTABINA GÖRE BECERİ ALANLARI

DERS İŞLENİŞ SÜRECİ  VE ÖĞRETME-ÖĞRENME UYGULAMALARI: ( 5E MODELİ )

 1.) Metin Tahlili (Anlama) : Okuma

TDE2.1. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme

TDE2.2. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme

TDE2.3. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinleri çözümleyebilme

TDE2.4. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlere yönelik değerlendirmelerini yansıtabilme

METİN TAHLİLİ (ANLAMA) : OKUMA BECERİLERİ  DERS KİTABINA GÖRE DERSİN İŞLENİŞİ :

(5E Modeli) / 08 Eylül –  26 Eylül  2025 / 3 HAFTA

1)     Giriş (Engage)  (Motivasyon – Dikkat Çekme – Ön bilgileri harekete geçirme)

Giriş

Öğretmen kendini tanıtır, öğrencileriyle tanışır.Öğretmen, öğrencilere yeni öğretim programıyla işlenecek dersin genel hatları hakkında bilgi verir. Dersin işleniş sürecini kısaca açıklar.Varsa öğrencilerin sorularını cevaplar.Güzel bir eğitim ve öğretim yılı temennisiyle derse giriş yapar.1.temanın “ Sözün Ezgisi”  genel hatları hakkında bilgi verir.

   Sayfa 12’deki  görselleri inceleyerek müziğin toplum hayatındaki yeri ve önemiyle ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla

paylaşınız.

           Kısa bir beyin fırtınası yapılarak temaya başlanır. ( sayfa 12 )

     Dikkati Çekme / Motivasyon :

               Dikkat çekmek için  sözlü geleneğin müzikle etkileşimini yansıtan bir video öğrencilere izletilir. Geçmişten günümüze kültürün taşıyıcılığını üstlenen unsurlar, ezgilerin kültürü nesillere aktarmadaki etkisi videodan hareketle ortaya konur.             

            Güdüleme: 

 Sevgili öğrenciler, sözlü kültür ürünlerinden hareketle dilin zenginliği ve ahenginin farkına varmanız,sözle müzik arasındaki ilişkiyi açıklayan örneklerle sözlü geleneği keşfetmeniz,Türk kültürünün zenginliğini anlamanız ve değerlendirmeniz,metinleri karşılaştırarak süreç içerisinde edebî eserlerdeki değişim ve dönüşüme yönelik çıkarımlar yapmanız, konuşma becerisi kapsamında bir şiir dinletisi hazırlamanız,yazma becerisi kapsamında dinlediğiniz/izlediğiniz bir masalı film şeridi hâline getirmeniz beklenmektedir.

 

             Köprü Kurma /  Ön bilgileri harekete geçirme: Şiir ve masal türlerine ilişkin ön bilgiler, bu temada seçilen metinlerin incelenmesine temel oluşturur. Bu temada sözün ahenkli ve ezgili kullanımına yönelik değerlendirme, yorum ve çıkarımlar yapılırken önceki öğrenme yaşantılarında edinilen bilgilerden yararlanılır.Sözün ahenkli ve ezgili kullanımına yönelik farkındalık oluşturulması, öğrencilerin günlük yaşamdaki iletişim becerilerinin gelişimine katkı sağlar.

 

2.) Keşfetme (Explore) :  Bu temada  sözlü kültür ürünlerinden hareketle dilin zenginliği ve ahenginin farkına varmanız,sözle müzik arasındaki ilişkiyi açıklayan örneklerle sözlü geleneği keşfetmeniz hedeflenmektedir.

 

3.) Açıklama (Explain)

  Hafta içinde işlenecek tema ve konuları,öğrenme çıktıları , işleniş stratejileri ve yararlanılacak materyaller hakkında kısa bir sunum yapılır.( Sunuş )

     Metin Tahlili: Okuma Becerileri Alanı / Koşuk,türkü  türleri ana metin olarak işlenirken sav,sagu,destan,hikmet ,koşma türlerinin üzerinde de  durulacaktır.Bu süreçte sözlü kültür geleneği,Türk şiirinin değişim ve dönüşümü,Türk şiirinden hareketle şiirlerin ilişkili olduğu bilim ve sanat dalları üzerinde durulacaktır .( Ders işleniş sırası )

  Ders kitabında konuya giriş olarak verilen sorular ( hazırlık ) yanıtlanarak işlenecek konu üzerine öğrencilerin dikkati çekilecektir.( hazırlık,dikkat çekme )

 Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabının genel bir incelemesi yapılarak kitap öğrencilere tanıtılacak./ Meb yayınları . (Tanıtım)

Etkinlik sırası ders kitabında belirtildiği gibi ( Okuma: Okumayı yönetebilme,birlikte öğrenelim,sıra sizde,anlam oluşturabilme,yansıtabilme,karşılaştırma,çözümleyebilme. Konuşma : Konuşmayı yönetebilme, içerik oluşturabilme, kural uygulayabilme, yansıtabilme. Dinleme / İzleme : Anlam oluşturabilme,karşılaştırma,birlikte öğrenelim,sıra sizde,çözümleyebilme,yansıtabilme.Yazma : Yazmayı yönetebilme, içerik oluşturabilme, kural uygulayabilme, yansıtabilme ) şekilde takip edilecektir.( etkinlik sırası )

4) Derinleştirme (Elaborate) :

 

Her şeyden önce 10.sınıf öğrencisinin edebiyatın dönemlerini bilerek derse başlaması gerekir.

 

Edebiyatın dönemleri kısaca öğrencilere hatırlatılır.

 

 

 

 

 

 

OKUMA: KOŞUK / TÜRKÜ

 

 

 Sayfa / 13

 

1.)    Verilen şiir okunur.Öğrencilere okutulur. 2.) Şiirin türküye çevrilmiş videosu öğrenciye izlettirilir.3.) Okuduğumuz şiir ile dinlediğiniz/izlediğiniz türkü arasındaki farklılıklar öğretmen yönlendirmesiyle öğrenciler tarafından ortaya konur.

Sayfa /15 Şiirle ilgili infografi etkinliği tamamlanır.( İnfografiğin ne olduğu öğrenciye hatırlatılır.9.sınıfta işlemiştik.)

 

 

KOŞMA

Halk şairlerinin kendilerine özgü bir ezgiyle söyledikleri şiirlerdir. Duyguların etkili ve coşkun bir anlatımla dile getirildiği

koşmalarda genellikle aşk, tabiat, ölüm gibi temalar işlenir.

 

Genellikle 3-5 dörtlükten oluşan, 11’li hece ölçüsüyle ve saz eşliğinde söylenen şiirlere koşma denir. Koşmada ilk dörtlük abab, abcb, aaab biçimlerinde uyaklanabilir; diğer dörtlükler cccb, çççb...biçiminde uyaklanır. Koşmalarda sevgi, aşk, tabiat gibi temalar işlenir. Âşıkların mahlas almalarına, adlarını veya mahlaslarını kullanmalarına tapşırma denir. Ozanlar, genellikle koşmanın son dörtlüğünde adlarını veya mahlaslarını söyler. Karacaoğlan’ın koşmaları meşhurdur.İslamiyet öncesindeki karşılığı koşuk ve Divan edebiyatındaki karşılığı gazeldir. Türk Halk edebiyatının en çok sevilen, en çok kullanılan nazım şeklidir. Koşmalarda kullanılan dil sade; anlatım yalın ve içtendir. Koşmalar işlenen konulara göre çeşitli isimler alır (güzelleme, koçaklama, taşlama, ağıt).

 

Sayfa /15 Koşma örneği 9.sınıfta öğrenilen şiirde yapı unsurlarıyla analiz edilir.

 

Bu koşmanın teması : Ayrılık, yoksulluk ve ölümden yakınma duygusu

 

Bu koşmanın nazım birimi : Dörtlük / Kıta

 

Bu koşmanın ölçüsü : 6+5 = 11’li ve 4 + 4 + 3 = 11'li hece

 

Kafiye şeması: aaab/cccb/dddb

 

Bu koşmanın kafiye ve redifleri:-aş: tam kafiye -a: redif -r: yarım kafiye -di: redif -ç:yarım kafiye -ilmez: redif

Deyimler-Söz Grupları:

Kara taşa varmak: Yolu mezarlığa düşmek; mezar taşını görmek.

Kavim kardaşa hasret koymak: Ölümle sevdik­lerinden ayrı kalmak.

Sultanları tahttan indirmek: En güçlüleri bile güçsüz bırakmak.

Gülbenzini soldurmak: Beslenememekten sarar­mak, sağlığı yitirip güçsüz kalmak ve başkalarının önünde boynu bükük hale gelmek.

Gelmez yola göndermek: Ölümle karşı karşıya bırakmak.

Kodum göçülmez: Başka yere gidilmez.

Ecel şerbeti içilmez: Acı, kötü olduğundan öl­mek istenmez.

Ecel şerbeti içmek: Ölmek.

Birbirinden seçilmez: Dertler arasında tercih yapılmaz.

 

Koşuk

Türklerin İslamiyet öncesinde düzenlendikleri sığır ve şölen adı verilen törenlerde şaman, kam, baksı ve ozanların kopuz eşliğinde genellikle aşk, güzellik, tabiat gibi temalarda okudukları şiirlere koşuk denir.

Törenler sırasında din adamları tarafından okunan “koşuklar” tamamen Türk kültürünün izlerini taşımaktadır. Bu dönemde henüz başka kültürlerden etkilenmediğimiz için koşuklar halkın anladığı bir dilde ve Türklerin milli vezni olan hece ölçüsüyle söylenmiştir. Ancak şunu belirtmekte fayda var ki bu şiirler o dönemde sözlü gelenek yoluyla varlıklarını devam ettirdiklerinden bugün koşuklar hakkında çok fazla bilgi sahibi değiliz. Bu türle ilgili bugün elimizde yer alan örnekler ise örnekler ise Kaşgarlı Mahmut’un Divanü Lügat’it Türk adlı eserinden alınmıştır.

 

İslamiyet öncesi dönemde törendekileri ve ava çıkacakları coşturmak amacıyla söylenen koşuklar, İslamiyet sonrası halk edebiyatında yerini “Koşma” şiirlerine bırakmıştır. Bu nazım şeklinin divan edebiyatında karşılığı ise “Gazel” olarak kabul görmektedir.

Özellikleri

ü  Başta aşk, doğa, güzellik, kahramanlık gibi konular olmak üzere birçok konuda söylenmiştir.

ü  Bu şiirler sığır törenlerinde ve şölenlerde kopuz eşliğinde söylenmiştir.

ü  Törenlerde bu şiirler şaman, kam, baksı ve ozan adı verilen din adamları tarafından okunmuştur.

ü  Henüz başka kültürlerin etkisi görülmediğinden koşukların dili sade ve millidir. Milli veznimiz olan hece ölçüsüyle söylenmişlerdir.

ü  Genellikle hece ölçüsünün 7, 8 ve 11’li kalıplarıyla oluşturulmuştur.

ü  Nazım birimi olarak o zamandaki tüm şiirlerde olduğu gibi dörtlük tercih edilmiştir.

ü  Kafiye şeması aaab(abab, abcb), cccb, dddb… şeklindedir.

ü  Bu tür şiirlerde genellikle yarım kafiyenin kullanıldığı görülür.

ü  Söyleyeni belli olmadığından anonim ürünlerdir.

ü  Koşuklarda lirik bir söyleyiş bulunmaktadır.

Sayfa -17 Koşuk örneği işlenir.

 

 

 

“Bozkırın Düşü” programından alınan videoya öğrenciye izlettirilir.Sözlü gelenekle ilgili sorular cevaplandırılır.

Sözlü Kültür : Halkın ortak kabullerinin ürünü olan ve kuşaktan kuşağa sözlü olarak aktarılan kültür ögeleridir.

Venn şemasında yer alan ahenk, ezgi ve ritim kavramlarının tanımlarından hareketle şiire etkisi ortaya konur.Sayfa -23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bahar adlı koşuğun içerik, şekil, dil ve üslup, ahenk unsurlarını incelemek amacıyla öğretmen

rehberliğinde istasyon çalışması yapılır.

İstasyon çalışması, bütün sınıfın her aşamada (her istasyonda) çalışarak bir önceki grubun yaptıklarına katkı sağlayarak bir basamak ileri götürmeyi, yarım kalan işi tamamlamayı öğreten bir yöntemdir. Sınıfın tamamı 3–4–5 ya da daha fazla istasyona bölünür. Her istasyona gidecek öğrenciler belirlenir. Tüm öğrenciler görev alır. Her gruba bir gözlemci ya da istasyon şefi atanır (bu işi öğretmende üstlenebilir). Şef gruba kılavuzluk yapar, iş bitince ürünleri toparlar. Gruplar istasyonlara dağılır, her grup gittiği istasyonda 10 dakika çalışır. Süre sonunda gruplar yer değiştirir. Tüm grupların tüm istasyonda çalışması sağlanır.İstasyona gelen her yeni grup bir önceki grubun bıraktığı yerden devam eder. Süre sonunda tüm grupların işleri toparlanır. Yapılan çalışmalar sınıfın geneliyle paylaşılır.

 

 

 

 

 

 

 

TEMEL KABULLER :  Kelime türlerinden isim ve sıfat, kelime gruplarından da isim ve sıfat tamlamaları ile ilgili bilgilere öğrencilerin sahip olduğu kabul edilmektedir. Yine de hatırlatmak amacıyla kısa bir sunum yapmak her zaman iyidir.

İSİMLER (ADLAR)

A. Varlıklara Verilişlerine Göre İsimler
1. Özel İsim
2. Cins İsmi

B. Maddelerine Göre İsimler
1. Somut İsim
2. Soyut İsim

C. Varlıkların Sayılarına Göre İsimler
1. Tekil İsim
2. Çoğul İsim
3. Topluluk İsmi

D. Yapılarına Göre İsimler
1. Basit İsim
2. Türemiş İsim
3. Birleşik İsim
a. Bitişik Yazılan Birleşik İsimler
b. Ayrı Yazılan Birleşik İsimler

E. İsimlerde Küçültme

F. İsmin Hâlleri
1. Yalın Hâl (Nominatif)
2. Belirtme (Yükleme) Hâli
3. Yönelme Hâli
4. Bulunma Hâli
5. Ayrılma (Uzaklaşma, Çıkma) Hâli
6. Eşitlik Hâli
7. Vasıta Hâli
8. İlgi Hâli (Tamlayan Hâli)

G. İsim Tamlamaları
1. Belirtili İsim Tamlaması
2. Belirtisiz İsim Tamlaması
3. Zincirleme İsim Tamlaması
İSİMLER (ADLAR)

Tanım: Canlı cansız bütün varlıkları, kavramları, hatta fiilleri de karşılayan, onları anmaya, tanımaya, birbirinden ayırmaya yarayan kelimelere isim (ad) denir: ağaç, su, deniz, Hasan, Anadolu, gidiş, dönüş vb.

İSİM TAMLAMALARI

İki veya daha fazla ismin, yeni bir anlam meydana getirecek şekilde birlikte kullanılmasıyla oluşan söz gruplarına isim tamlaması denir.  Ad takımı şeklinde de söylenebilir.İsim tamlamalarında ilk isme tamlayan; ikinci isme tamlanan denir. Bu kural iki isimden oluşan tamlamalar için geçerlidir. İkiden fazla isimden oluşan tamlamalarda genellikle son isim tamlanan diğerleri tamlayan olur. Fakat bu kurala uymayanlar da vardır.

Bahçenin / duvarı : Tamlayan  / Tamlanan

Bahçenin duvarının boyasının / rengi. : Tamlayan / Tamlanan

1-BELİRTİLİ İSİM TAMLAMASI

Tamlayan -ın, -in, -un, -ün , tamlanan -ı, -i, -u, -ü eklerinden birini alır. Tamlayan sesli harfle biterse -n kaynaştırma harfi; tamlanan sesli harfle biterse -s kaynaştırma harfi kullanılır. Bahçe-n-in kapı-s-ı

2-BELİRTİSİZ İSİM TAMLAMASI

* Tamlayan, tamlama eklerini almaz. Tamlanan -ı, -i, -u, -ü eklerini alır.

·        Bahçe kapısı, gönül dostu…

4. ZİNCİRLEME İSİM TAMLAMASI

En azından üç isimden oluşan tamlamalara denir.Dedemin dedesinin dedesi,

·        Ayşe’nin kardeşinin okul çantası.

   

SAV

Savİslamiyet öncesi Türk edebiyatında atasözünün karşılığıdır.Savlar; bir düşünceyi, bir deneyimi, bir öğüdü en az sözcükle kısaca anlatan kalıplardır. Biçim olarak bir düz yazı tümcesi veya bir şiir dizesi gibi olabilirler.

İslamiyet öncesi Türk edebiyatına ait savların kimileri küçük ses değişiklikleriyle, Türkçede bugün de yaşamaktadır.

 

 

SAGU:

*İslamiyet öncesi (Destan Dönemi) Türk edebiyatı nazım türüdür.

*Sagular, sözlü edebiyat döneminin ürünlerindendir.

*Devlet büyüklerinin veya sevilen kahramanların ölümü üzerine duyulan acıyı dile getirmek için, “yuğ” denilen cenaze törenlerinde söylenen şiirlerdir.

*Koşuk gibi kopuz eşliğinde söylenir.

*Ölen kişinin yiğitliğini, yaptığı işleri, değerini anlatan, ölümünden doğan acıyı dile getiren saguların halk edebiyatındaki karşılığı “ağıt”, divan edebiyatındaki karşılığı “mersiye”dir.

*7′li hece ölçüsüyle söylenir.

*Nazım birimi dörtlüktür.

*Kafiye düzeni koşuktaki gibidir. (aaab, cccb, dddb)

*Sanat kaygısından uzaktır. Samimi bir dille söylenir.

*Mert ve yiğitçe bir söyleyişe sahiptirler.

*Elimizdeki en eski sagu örneği Saka Türklerinden Alp Er Tunga adına söylenmiştir.

*Divan-ı Lûgati't Türk'te yer alan “Alp Er Tunga sagusu”, bu türün önemli bir örneğidir. Bu sagunun tamamı on iki dörtlüktür.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sözlü Kültür Ürünleri : Türkü,ninni,mani,koşuk,masal,deyim,tekerleme,fıkra,varsağı,destan,bilmece,semai,halk hikayesi,efsane

TÜRKÜ:

*Anonim halk edebiyatı nazım biçimidir.

*Kendine özgü ezgi ile söylenen bir nazım biçimidir.

*Türkü sözcüğünün ilk kez 15. yy.da kullanıldığı sanılmaktadır.

*Divan edebiyatındaki “şarkı”nın karşılığı sayılabilir.

*Hecenin 7’li, 8’li ve daha çok da 11’li kalıbıyla söylenir.

*Türkülerin kafiye örgüsü genelde şöyledir: “aaab cccb dddb”, “aaabb cccbb dddbb” veya “aaabcc dddbcc eeebcc”.

*Türkülerin bir kısmı dörtlükler halinde bir kısmı da nakaratlı olarak yazılır. Nakaratlı türkülerde üçer mısralık bölümden sonra iki mısradan oluşan nakaratlar gelir.

*Birinci bölüm türkünün asıl sözlerinin bulunduğu bölümdür. Buna bent denir.

*İkinci bölüm ise her bendin sonunda tekrarlanan nakarat bölümleridir. Bunlara da kavuştak (bağlama) denir.

*Bentler ve kavuştaklar kendi aralarında kafiyelidir.

*Konusu ve şekli, devirden devire, çevreden çevreye değişir. Konu zenginliği vardır.

*Genelde aşk,  tabiat, ayrılık, gurbet, hasret, sevgi ve güzellik gibi konular işlenmiştir.

*Şekil özellikleri bakımından koşmaya benzer.

*Maniye benzeyen türküler de vardır.

*Türkülerle şarkılar arasında benzerlikler olsa da şarkılar aruzla yazılır.

*Türkünün en belirgin özelliği melodisidir.

*Türkü söylemeye “türkü yakmak” da denir.

*Genelde anonimdir. Ancak bazı türkülerin sahipleri bellidir.

*Türküler düzenleyicilerinin, derleyicilerinin veya ait oldukları bölgelerin adına göre adlar alırlar.

Türkü Çeşitleri:

 

-Ezgilerine göre türküler:

 

Kırık havalar:

*Usullü ezgilerdir.

*Alt türleri; türkü (genelde tüm kırık havalar için, özelde diğer türlerin dışında kalanlar için kullanılır), deyiş, koşma, semah, tatyan, barana, zeybek, horon, halay, bar, bengi, sallama, güvende, oyun havası, karşılama, ağırlama, peşrev, teke zortlatması, gakgili havası, dımıdan, zil havası, fingil havası’dır.

 

Uzun havalar:

*Usulsüz ezgilerdir.

*Alt türleri; uzun hava (diğer türlere girmeyenler için kullanılır), barak, bozlak, gurbet havası, yas havası, tecnis, boğaz havası, elagözlü, maya, hoyrat, divan, yol havası, yayla havası, mugamdır.

 

-Konularına göre türküler:

Ninniler ve çocuk türküleri, tabiat üzerine türküler, gurbet türküleri, sevda türküleri, kahramanlık türküleri, askerlik türküleri, tören türküleri, iş türküleri, acıklı olaylarla ilgili türküler, güldürücü türküler, karşılıklı söylenen türküler, oyun türküleri, ağıtlar.

 

 

 

 

 

 

Sayfa 46 – Türkü ile ninni örnek metinlerden hareketle karşılaştırılır.

Varyant : Yazılı ve sözlü edebiyatta aslına göre farklılık gösteren benzerlerine denir.

Örnek türkülerden hareketle hikaye yazma çalışması yaptırılır.

 

Edebiyat Atölyesi (Anlatma)

Konuşma Becerileri Uygulama Süreci

 

 

-HAYDİ UYGULAMA SÜRECİNİ DERS KİTABI ÜZERİNDEN GÖRELİM-

 

 

Performans Görevi : Şiir Dinletisi Süre : 2 Hafta

Belirli bir tema çerçevesinde farklı geleneklerden seçtiğiniz şiirlerden oluşan bir şiir dinletisi hazırlanır.Öğrencilerin çalışmaları performans ölçeğine göre değerlendirilecektir.

 

MASAL:

*Olağanüstü olayların, olağanüstü kahramanlara bağlanarak anlatıldığı sözlü bir edebiyat ürünüdür.

*Genelde halk arasında anlatılan masallar, sonradan bir yazar tarafından derlenir, yazıya aktarılır.

*Olaylar hayal ürünüdür.

*Yer ve zaman belli değildir.

*Masallarda genellikle bir eğitim amacı saklıdır; masallar bu yönüyle didaktik (öğretici) bir nitelik taşır.

*Genelde zıt durumların mücadeleleri yer alır.

*İyiler ödüllendirilir, kötüler cezalandırılır.

*Evrensel konular işlenir.

*Olaylar, -miş'li geçmiş zaman kullanılarak anlatılır.

*Masal, anonim bir türdür.

*Anlatım kısa ve yoğundur.

*Masalların çoğu "bir varmış, bir yokmuş" ya da "evvel zaman içinde, kalbur saman içinde" gibi ifadelerle başlar.

*Bunlara tekerleme ya da döşeme denir.

*Tekerlemeden sonra olay (asıl masal) ve dilek bölümleri gelir.

*Türk masallarında dilek bölümü genelde "Onlar ermiş muradına..." ya da "gökten üç elma düştü…" biçiminde başlar.

*Masallarda milli ve dini motiflere hemen hiç yer verilmez.

 

 

*Masal türünün Hindistan'da doğduğu sanılmaktadır.

*Dünya edebiyatında masal türündeki ilk eser, Hint edebiyatının ürünü olan ve Beydeba’nın yazdığı "Kelile ve Dimne" (Pança Tantra) sayılabilir.

 

*Günümüzde belli bir kişinin ortaya koyduğu yapma masallarda yazılmaktadır. 

(Dünyada meşhur yapma masal yazarları; İngiliz Oscar Wilde, Danimarkalı Andersen, Fransız La Fontaine’dir.)

 

*Türk masalları üzerinde, bizde Pertev Naili Boratav, Eflatun Cem Güney, Ziya Gökalp, Tahir Alangu gibi kişiler çalışmıştır.

*En eski derleme masal kitabımız “Billur Köşk”tür.

*Masal Türünün Önemli Eserleri:

Binbir Gece Masalları (Doğu Edebiyatı)

Grimm Kardeşlerin Masalları (Alman Edebiyatı)

Andersen Masalları (Danimarka Edebiyatı)

Perrault Masalları (Fransız Edebiyatı)

Keloğlan Masalları (Türk Edebiyatı)

MASAL PLANI:

Masallar; döşeme ( tekerleme ) , serim, düğüm, çözüm ve dilek bölümlerinden oluşur:

Döşeme / tekerleme:

*Dinleyicinin ilgisini çekme amacı taşıyan tekerleme bölümüdür.

* “Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde...” gibi kalıplaşmış sözlerle başlar.

Serim:

*Kişiler tanıtılır.

*“Bir memleketin birinde...” gibi ifadelerle olaya giriş yapılır.

Düğüm:

*Olaylar gelişir, çatışma ortaya konur.

*İyiler ve kötüler bu bölümde belirginleşir.

*Olayın ayrıntılarına girilir.

*Merak duygusu yoğunluk kazanır.

*Olaylar hızlanarak çözüm noktasına yönelir.

Çözüm:

*Düğüm bölümünde belirginleşen çatışma bu bölümde iyilerin kazanması ve kötülerin cezalandırılmasıyla çözülür.

Dilek:

*Masal “Onlar ermiş muradına, biz çıkalım kerevetine”, “Darısı yurdumuzun güzelleri başına” gibi iyi dilek bildiren kalıplaşmış sözlerle son bulur.

 

Sayfa-58 Düşün-eşleş-paylaş etkinliği yapılır.

Kurmaca : Olmadığı halde varmış gibi tasarlanmış,kurgulanmış olay veya durum.

Sayfa -59 Verilen masallardan bir tanesi seçilerek dinlenir/izlenir ve kitaptaki sorular cevaplandırılır.Dinlenen/izlenen masaldan hareketle anlatmaya bağlı metinlerin özellikleri ortaya konur.

 

Sayfa 68-Verilen tablodan hareketle edebi metinler ve öğretici metinler sınıflandırılması yapılır.

 

 

 

 

 

 

Sayfa 70-Mercan Kız isimli masalın zihin haritası oluşturulur.

 

 

Performans Görevi : “Mercan Kız” masalını film şeridi haline getirebilme  Süre : 2 Hafta

Öğrencilerin çalışmaları performans ölçeğine göre değerlendirilecektir.

 

 

Okul Temelli Planlama

Grup Çalışması –Etkinlik / 03-07 Kasım 2025 Haftası 2 ders saati

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programı -2024 / Sayfa 29

Okul temelli planlama kapsamında 10. sınıf düzeyinde belirlenen ders saatleri ise öğrencilerin meslek seçimi ve kariyer planlaması yapabilmeleri amacıyla onlara rehberlik edecek şekilde kullanılır. Bu doğrultuda planlanan eğitim öğretim faaliyetleri, mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı bağlamında yürütülür.

 

Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı:  Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

 •Tanımı : Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere Türk dili ve edebiyatı ile ilgili eğitim veren kişidir.       

 • Görevleri:  Türk dili ve edebiyatı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir. Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni, bu program çerçevesinde,

Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,

Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,

Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,

Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,

Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,

Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,

Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,

Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır…

 

 

 

 

 

 

5 ) Değerlendirme (Evaluate)

 

A.) Beceri alanlarında yer alan  ders içi çalışma etkinlikleri yapılır.

 

B.) Edebiyat atölyesi kısmında yer alan performans görevleri dereceli puanlama anahtarına göre değerlendirip öğrencilerin performans görevine puan verilir.             

 

C.) Ders kitabında yer alan 1.Tema sonunda yer alan değerlendirme sorularıyla öğrencilerin temayı ve konuları  ne kadar öğrendikleri ölçülür.

 

 

 

 

                                                                                                                 

                                                                                                                                  Uygundur

                                                                         08.09.2025

                                                                                                                                  .............................

Türk Dili ve Edebiyatı Zümresi                                                                            Okul Müdürü

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

10. SINIF 3. ÜNİTE

DENEMELER SAYFA 64

10. SINIF 5. ÜNİTE