DİVAN EDEBİYATI


 DİVAN EDEBİYATI 

 

 

 

 

 

 


DİVAN ŞİİRİ VE GENEL ÖZELLİKLERİ

 



DİVAN EDEBİYATI ŞAİRLERİ (13 ve 19. yy)

 HOCA DEHHANİ:(13.yy.)

13.yüzyılda yaşamıştır.

İlk divan şairi olarak kabul edilmektedir..

Din dışı konular ele almıştır.

Divanı yoktur.

Eseri:    

Selçuklu Şehnamesi (mesnevi):Selçuklu Sultanı Üçüncü Alaeddin Keykubad’ın takdirini kazanmış ve sultan tarafından bir “Selçuklu Şehnamesi” yazmakla görevlendirilmiştir. Şairin, Farsça olarak 20.000 beyitlik Selçuklu Şehnamesi yazdığı, ancak bu eserin günümüzde ele geçmediği söylenmektedir.

 

 

MEVLANA (13.yy)

Mutasavvıf bir şairdir.

Eserlerini Farsça yazmıştır.

Aruz veznini kullanmıştır.

Mevlevi tarikatının kurucusu oğlu Sultan Veled’dir

Eserleri:

Mesnevi: Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî’nin altı cilt (defter) ve yaklaşık 25.700 beyitten meydana gelen Farsça eserine Mes̱nevî adı verilmiştir. Eserin nazım şekli de mesnevidir. 

Divan-ı Kebir: (gazeller ve rubailer)Dîvân-ı Kebîr (Büyük Divan) veya Dîvân-ı Şems-i Tebrizî, Muhammed Celâleddin-i Rûmî’nin söylediği ilahi aşk şiirlerinden oluşan, 44 bin 8 yüz 34 beyitlik (rubai beyitleri ile birlikte yaklaşık 50 bin beyit) nazım bir eserdir. 

Fihi Ma Fih: Mevlânâ’nın sağlığında oğlu Sultan Veled veya bir başka müridi tarafından kaydedilen sohbetlerinin vefatından sonra derlenmesinden meydana gelen eserin adı yazma nüshalarında Esrâr-ı Celîl, Esrârü’l-Celâliyye, Kitâbü’n-Neṣâʾiḥ li-Celâliddîn, Risâle-i Sulṭân Veled gibi farklı şekillerde belirtilmiştir. Eser sonraki dönemlerde daha çok Fîhi mâ fîh adıyla tanınmıştır. “İçindekiler içindedir, ondaki ondadır, ne varsa ondadır” gibi anlamlara gelir.

Mecalis-i Seb’a: (yedi vaaz)  Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mecâlis-i Seb’a Mevlânâ’nın yedi vaazının veya öğüdünün not edilmesi ve meydana geldiği tahmin edilen Farsça-Arapça mensur eseridir.     

Mektubat: Mektuplar anlamına gelen bu eser Mevlânâ’nın dost ve akrabalarına, özellikle de Selçuklu emir ve vezirlerine nasihat için yazdığı 147 adet mektuptan oluşur. Mevlânâ Celâleddîn Rûmî’nin ölümünden sonra, mektuplar bir araya getirilmiş ve bu esere de Mektûbât veya Mekâtîb adı verilmiştir.

 

 

SULTAN VELED: (13.yy)

Mevlana’nın oğlu ve Mevlevilik tarikatının kurucusudur.

Eserleri:

Divan

İbtida-name (Mevlana’nın hayatını ve hayat felsefesini anlatır.)

Rebab-name: 8000 beyit olan ve 1300-1301 yılında yazılan bu eser, Mesnevî vezni (fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün) ve etkisi ile yazılmıştır. İbtidâ-nâme ile hemen hemen aynı konular işlenir.

İntiha-name: 8300 beyiti bulan bu eser Sultan Veled’in üçüncü mesnevisidir. Bu da Mesnevî vezni ile yazılmış büyük bir öğüt kitabıdır.

Ma’arif: Farsça mensur bir eser olup, elli altı bölümden meydana gel miştir. Eserde Senâî ve Mevlânâ’dan şiirlere de yer verilmiştir

 

 

AHMET FAKİH (13.yy)

En önemli eseri Çarhneme’dir

Çarhname: Seksen üç beyitlik bir kasidedir. Dünyanın faniliğinden, dünya zevklerine kapılmanın yanlışlığından, kabir azabından ve mahşerden bahsederek ölümü hatırlatan, bunun yanında kanaat ve alçak gönüllülüğü vs. tavsiye eden dinî bir eserdir.

Kitab-ı Evsaf-ı Mesacidi’ş-Şerife: Mesnevidir. Hac yolculuğu sırasında gördüğü yerleri ve camileri anlatmıştır. İlk manzum seyahatname özelliği taşır.

 

ŞEYYAD HAMZA (13. yy)

13.yy Anadolu Selçuklular dönemi

Dini ve tasavvufi şiirler yazmıştır.

Eseri:

Yusuf-u Züleyha (mesnevi) Konusunu Kur’an’dan aldığı mesnevisidir. Türk edebiyatında yazılmış olan ilk Yusuf u Züleyha mesnevisidir. Aynı zamanda Türk edebiyatında aşk konulu ilk mesnevidir.

Dastan-ı Sultan Mahmud: Manzume, Gazneli Devletinin en meşhur hükümdarı Gazneli Mahmûd ile bir derviş arasında geçen karşılıklı konuşmayı konu edinmektedir. 79 beyit tutarındaki bu küçük mesnevisinde, diğer şiirlerinde olduğu gibi, dünyanın faniliğini vurgulamaya çalışan Şeyyâd Hamza, kudretli bir hükümdar olan Gazneli Mahmûd ile yoksul dervişi, yani madde ile manayı karşılaştırarak, nefsine hükmetmesini bilen dervişin varlık ve ihtişam içinde olan sultandan üstün olduğunu vurgulamıştır.

 

 

AHMEDİ (14.yy)

Divan sahibi olan ilk şairimizdir.

Sade bir dil ile yazmıştır.

Oğuz Türkçesi

Bursa için kaside yazmıştır.(şehrengiz)

Eserleri:

Divan

Cemşid-ü Hurşit (mesnevi): Çin hükümdarının oğlu Cemşîd rüyasında gördüğü kıza âşık olur. Bu kız Rum kayserinin kızı Hurşîd’dir. Aşk derdiyle günden güne eriyen Cemşîd babasını razı edemeyeceğini anlayınca dostu bezirgân Mihrâb ile birlikte sevdiğine kavuşmak için yollara düşer. Başından geçen binbir güçlük, cenkler ve mücadeleler sonunda sevdiğine kavuşan Cemşîd, Hurşîd’le evlenerek Çin’e döner ve daha sonra da babasının tahtına çıkar.

Türk edebiyatındaki ilk “Cemşîd ü Hurşîd” mesnevisi  Ahmedî  tarafından yazılmıştır. Ahmedî’nin, Sâvecî’nin mesnevisindeki gibi aruzun “mefâîlün mefâîlün feûlün” kalıbıyla kaleme alınan 4798 beyitlik eseri, bizzat şairi tarafından yapılan geniş ilâvelerle Selmân-ı Sâvecî’ninkinin alelâde bir tercümesi olmaktan çıkmış, telif denebilecek bir zenginliğe yükselmiştir.

İskendername (mesnevi): Ahmedî, Sultanın isteği üzerine mesnevisinin sonuna ilk manzum Osmanlı tarihi sayılabilecek 334 beyitlik bir Gazavatname eklemiştir.

Tervihu’l Ervah: Tıpla ilgili bir mesnevidir.

Mirkatü’l Edeb: Arapça-Farsça manzum lügattir.

 

 

ÂŞIK PAŞA(14.yy)

 

KADI BURHANEDDİN (14.yy)

 

 

NESİMİ(14.yy)


 

GÜLŞEHRİ (14.yy)

*Sade bir Türkçeyle yazmış, Türkçeyi sanat dili haline getirmeye çalışmıştır.

Mantıku’t Tayr: “Kuşların konuşması” anlamına gelen “Mantıku’t Tayr” adlı tasavvufi alegorik mesnevisinde Kaf Dağı’na ulaşmak isteyen kuşların Hz. Süleyman’ın kuşu olan Hüthüt’ün ön­derliğinde yaptıkları yolculuğu anlatır. Manṭıḳu’ṭ-ṭayr’da vahdet-i vücûd inancını anlatmıştır. Buna göre var olan sadece vücûd-ı mutlaktır. 

Tasavvufi alegorik mesnevi

Eserleri:

Mantıku’t Tayr Farsçadan çeviri

Felekname:  İlhanlı Hükümdarı Hazan Han adına sunulmuş Farsça bir mesnevidir. Eser insanın nerden gelip nereye gideceğini anlatır.

Aruz Risalesi: Farsça yazılmıştır.

Keramet-i Ahi Evran: Türkçe mesnevidir.


HOCA MESUT(14.yy)

 

ŞEYHİ (15.yy.)

Eserler:

Harname: Divan edebiyatı şairi Şeyhî tarafından kaleme alınmış mesnevi 126 beyitten oluşmaktadır. Aynı zamanda bir hekim olan Şeyhî; Çelebi Mehmed’i tedavi edince, Çelebi Mehmed ona bir köy hediye eder. Köye doğru yola koyulan Şeyhî, yolda eşkıyalar tarafından soyulur ve dövülür. Bunun üzerine Harnâme’yi kaleme alır. Eserde toplumun kötü yönlerini hicvetmekte; fakat bunu mizahi bir üslup ile yapmaktadır. Har eşek demektir ve eser, Türk edebiyatının ilk fabl örneği olarak kabul edilir.

Feilatün mefailün feilün kalıbıyla yazılmıştır.

Hüsrev-ü Şirin: Farsçadan çeviri mesnevi

Divan

 

 

AHMET PAŞA (15.yy)

Fatih Sultan Mehmet’in hocasıdır.

Aşık Çelebiye göre birkaç fesatçının iftirasına uğramış hapse atılmıştır.

“Kerem Kasidesi” 35 beyitlik kasideyi padişaha sunmuş ve affedilmiştir.

Eseri:  Divan

 

NECATİ BEY (15.yy)

Mahallileşme akımını başlatmıştır.

Atasözleri, halk söyleyişleri

Türkçenin şiir dili olmasında katkıda bulunan şairlerdendir.

Eseri: Divan

 

 

SÜLEYMAN ÇELEBİ (15.yy)

Vesiletü’n Necat (kurtuluş vesilesi) mesnevi

Hz. Peygamberin hayatı anlatır (Mevlit- doğmak)

Eseri: Vesiletü’n Necat (kurtuluş vesilesi) mesnevi

 

 

ALİ ŞİR NEVAİ (15.yy)

Çağatay edebiyatı

Düşünür ve devlet adamı

Hamse sahibidir.

Eserleri:

Divan

Muhakemet’ül Lugateyn (Türkçenin Farsçadan üstün olduğunu savunur.)

Mecalisü’n Nefais (İlk Tezkire)

Mizan’ül Evzan (Aruz vezniyle ilgili teorik bir eser)

 

TAŞLICALI YAHYA (16.yy)

Şah u Geda (mesnevi)

İstanbul ve Edirne için kasideler yazmıştır. (Şehrengiz)

 

BAĞDATLI RUHİ(16.yy)

 

FUZULİ (16.yy)

Azeri- Bağdat-Kerbela

Azeri Türkçesi- Farsça- Arapça

Gazel-Acı- İlahi Aşk

Su Kasidesi

Leyla ile Mecnun

Tasavvufun etkisiyle, beşeri aşkı ilahı aşka ulaşmak için bir basamak olarak değerlendirmiştir; bundan dolayı şiir­lerini acı çekmenin insanı olgunlaştıracağı düşüncesiyle yazmıştır.

 

 

Eserleri:

Divan (Azeri Türkçesi- Farsça- Arapça)

Leyla ile Mecnun (mesnevi)

Şikayetname (mektup)

Hadikatü’s Süeda (Kerbalayı anlatır)

Hadis-i Erbain Tercümesi (Kırk Hadis)

Beng-ü Bade

Enisü’l Kalb

Rind ü Zahit

Sakiname

 

BAKİ(16.yy)

Sultanü’ş Şuara (şairler sultanı)

Osmanlı sahasında en olgun şairdir.

Gazel

Din adamı olmasına rağmen din dışı konularda şiirler yazmıştır.

Rindane bir şaridir

Kanuni Mersiyesi

Mesnevi yazmamıştır.

Mahalileşme akımının etkisiyle sade İstanbul Türkçesiyle şiirler yazmış bir öncü isimdir.

 

Eserleri:

Kanuni Mersiyesi

Divan

Fezail-i Cihat (Arapçadan tercüme)

Fezail-i Mekke (Arapçadan tercüme)

Hadis-i Erbain Tercümesi (Kırk Hadis)

 

ZATİ

 

SEHİ BEY

Şair ve Anadolu sahasının ilk tezkire yazarı olan Sehî Bey, Edirne’de doğdu. Asıl adı belli değildir. Kimi kaynaklara göre devşirme olduğu ifade edilir. Şairlik bakımından zayıf olmakla birlikte, onu önemli kılan Heşt Behiş adlı tezkiresidir. 241 şair

 

LATİFİ

Latîfî, Kastamonu doğumlu 16. yüzyıl divan edebiyatı şairi. Asıl adı Abdüllatif’tir. Öğrenimini tamamladıktan sonra, kâtiplik göreviyle İstanbul, Belgrad, Mısır ve Rodos’ta bulundu. 1582 yılında Mısır’dan Yemen’e giderken bindiği geminin batması sonucu öldü. Anadolu’da Sehî Bey’in Heşt Bihişt’inden sekiz yıl sonra yazılmış olan ikinci tezkire Latîfî Tezkiresi’dir. “Tezkiretü’ş-şuara” veya “Tabsıra-i Nuzemâ” olarak da bilinen eser, bir mukaddime, üç fasıl ve bir hâtimeden oluşur. Tamamlandıktan sonra devrin hükümdarı Kanunî Sultan Süleyman’a sunulmuştur.

 

 

HAYALİ

 

NEV’İ

 

NEF’İ (17.yy)

Hicivleriyle meşhurdur. Ölümü de bu sebepledir.

Kaside ustasıdır.

Sebk-i Hindi

Dili ağırdır.

Eserleri:

Divan

Siham-ı Kaza (kaza okları)

 

 

NABİ (17.yy)

Hikemi (öğretici)

Toplumun aksaklıklarını eleştirmiştir.

Dili sadedir

Şeyhü’ş Şuara (şairlerin şeyhi)

Eserleri: Divan

Hayriye (oğlu için yazdığı, didaktik mesnevi)

Hayrabad (mesnevi)

Tuhfetü’l Haramayn (gezi yazıları)

Surname

 

AZMİZADE HALETİ

 

NAİLİ

 

 

KÂTİP ÇELEBİ

Coğrafi yapıtların en önemlisi olan Cihannüma Osmanlı coğrafyacılığında yeni bir çığır açmıştır. Sade nesir türünün temsilcisidir.

3.Keşf üz-Zünûn an -Esâmi’il-Kütübi ve’l-Fünûn: Büyük bir bibliyografya kamusu olup 20 yılda meydana getirilmiştir. 14.500 kadar kitap ve risale kaydedilmiş

 

NERGİSİ

Nergisi Divan Edebiyatımızın aşırı derecede süslü, sanatlı nesirlerini yazdı.

Kısa bir cümleyle anlatılabilecek düşünceyi alabildiğine uzatarak süsleyerek karmaşık bir dille kaleme aldı.

Nergisi’nin ünlü eseri Hamse mensur şeklinde yazılan ilk hamse

adlı beş kitaptan meydana gelmiştir. Bu kitaplarda cömertlik, aşk, ders alınacak durumlar, konukseverlik, tövbekârlık konularını işlemiştir.

 

EVLİYA ÇELEBİ

 

NEŞATİ

 

ŞEYHÜLİSLAM YAHYA

 

NEDİM (18.yy)

 

ŞEYH GALİP (18.yy)

Divan şiirinin son büyük şairidir.

Mevlevi şeyhidir.

Sebk-i Hindi akımının temsilcisidir

Ağır bir dili vardır.

Eserleri:

Divan

Hüsn ü Aşk (mesnevi)

 

SÜNBÜLZADE VEHBİ

 

ENDERUNLU FAZIL

 

FITNAT HANIM

. Divan edebiyatının ilk kadın şairi


Bu yüzyılda divan edebiyatı çökmeye ve çözülmeye başlamıştır.

 

ENDERUNLU VASIF

 

 

 

 

YENİŞEHİRLİ AVNİ

Mesnevinin ilk üç cildini Türkçeye çevirdi.

Âb-nâme: Bahâriyye Mevlevihânesi‟nde çekilen susuzluğu dile getiren manzum-mensur dilekçe mahiyyetindeki eser, II. Abdulhamid‟e sunulmuĢ ve Eşref Gazetesi‟nde yayınlanmıĢtır.10 Su ile ilgili mazmunları sıralaması açısından dikkat çekicidir.

 

 

KEÇECİZADE İZZET MOLLA

DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ

1.Beyitlerle Kurulan Nazım Biçimleri

Gazel:

“Beyitlerle âşıkane sohbet etmek”

En çok kullanılan nazım biçimidir.

Aşk, sevgi, güzellik ve içki konularında yazılır. Liriktir.

Gazel 5-15 beyitten oluşur

Genellikle konu bütünlüğü olmaz.

“yek ahenk” aynı konuyu işleyen beyitlerden oluşan gazel

“yek avaz” aynı söyleyiş güzelliği olan gazel

İlk beytine “matla”

Son beytine “makta”

Genellikle son beyit olur “mahlas beyti”

“beytül gazel”  “şah beyit”   (en güzel beyit)

“aa, xa, xa, xa, xa, xa”

Fuzuli, Baki, Nedim, Necati, Taşlıcalı Yahya, Naili, ve Şeyh Galip önemli gazel şairleridir.

 

Aşıkane: Aşkla ilgili acı, keder, yakarış, yakınma gibi içli duyguların anlatıldığı gazellere “âşıkane gazel” denir. Fuzuli bu tür gazellerin ustasıdır.

Rindane: Dünya malına, şan ve şöhrete önem vermemeyi, yaşamaktan zevk alma düşüncesini anlatan ga­zellere “rindâne gazel” denir. Bakî’nin gazelleri bu tür gazellerin örneğidir.

Şuhane: Sevgiliyi ve aşkın zevklerini zarif, çapkınca bir tarzda anlatan gazellere ise “şûhâne gazel” de­nilmiştir. Nedim bu tür gazelde rakipsizdir.

Hikemi: Nabi’nin gazellerinde olduğu gibi, özlü sözlerle hayat dersi veren ya da ahlakla ilgili öğütler akta­ran, öğretici gazeller “hikemî gazel” adını alır.

 

 

Kaside:

“Kastetmek yönelmek”

Doğuş yeri Arap edebiyatıdır.

Bölümleri vardır

Türk edebiyatında, din ve devlet büyüklerini övmek için yazılan şiirlerdir.

33-99 beyitten oluşur.

“aa, xa, xa, xa, xa, xa”

İlk beytine matla

Son beytine makta

En güzel beytine beytü’lkasid

Mahlas beytine de taç beyit denir.

Nefi kasideleriyle meşhurdur.

Kasidenin Bölümleri:

a)Nesib (Teşbib) :    Giriş “tabiat tasviri”

b)Girizgah (giriz):     Asıl konuya giriş

c)Medhiye       :     Kasidenin sunulduğu kişiye övgü

d)Tegazzül        :     Gazel

e)Fahriye           :     Şair kendini över

f)Dua                 :    Kasidenin yazıldığı kişiye dua edilir

Konularına Göre Kasideler:

Tevhit             :Allah’ın Birliği

Münacaat  :Allah’a yakarışı

Medhiye     :Övgü

Hicviye            :Yergi

Mersiye           :Ölüm acısı

Cülusiyye     : Padişahın tahta çıkması

Suriyye        : Düğün-sünnet

 

 

Mesnevi:

“ikili, ikişer, ikişer”

İran edebiyatı bize gelen bir türdür.

Hikâye ve romanın yerini almıştır.

En uzun nazım biçimidir. 20, 25 bin beyte kadar çıkabilir.

Bölümleri var: Ön söz, tevhit, münacat, naat, miraciye, 4 halife için övgü, eserin sunulduğu kişiye övgü, yazış sebebi, asıl konu, son söz

Kafiye: aa, bb,  cc,  dd, ee…

Hamse: Beş mesneviden oluşan esere hamse denir.

Mevlana, Fuzuli, Şeyhi, Nabi, Şeyh Galip önemli hamse şairlerimizdir.

Önemli Mesnevilerimiz:

Kutadgu Bilig                   : Yusuf Has Hacip

Leyla vü Mecnun               : Fuzuli

Hüsrevü Şirin, Harname   : Şeyhi

Yusuf-ü Züleyha              : Şeyyad Hamza

İskendername                  :Ahmedi

Hüsn-ü Aşk                        : Şeyh Galip

Vesilet-ün Necat                 : Süleyman Çelebi

Mantık-ut Tayr                 : Gülşehri

Hayriye                                  : Nabi

 

 

 

Kıta:

İki beyitten oluşur.

Kafiye düzeni   xa xa

Dörtlük de denir.

 

İlm kesbiyle pâye-i rif’at
Ârzû-yı muhâl imiş ancak

Aşk imiş her ne var âlemde
ilm bir kîl ü kâl imiş ancak

(Fuzulî)

 

Müstezat:

Kelime anlamı “artmış, çoğalmış” dır. (ziyade kökünden)

Gazelin uzun dizelerine kısa bir dize eklenerek yazılır.

Kısa dizelere ziyade denir.

Gazele benzer.

Kafiye düzeni şöyledir: a(b) a(b), x(x) a(b), x(x) a(b). .

Türk edebiyatında tesbit edilen ilk müstezad örnekleri XIV. yüzyıl şairi Nesîmî’ye aittir. Daha sonra gelen belli başlı müstezad şairleri Şeyhî, Ali Şîr Nevâî, Necâtî, Rûhî-yi Bağdâdî, Nâilî, Nâbî, Nedîm, Müstakimzâde Süleyman Sâdeddin, Şeyh Galib, Enderunlu Fâzıl,

Türk edebiyatında en fazla müstezad yazan şair kırk beş adet şiiriyle Müstakimzâde’dir.

 

Bülbül yetişir bağrımı hûn etti figanın
Zabt eyle dehânın
Hançer gibi deldi yüreğimin tfğ-i zebanın
Te’sir-i lisânın
Ah eylemeğe başladı âyâ bu ne halet
Nolsun bu hararet
Bilmem yine bir derd mi var bülbül-i canın
Ol mürg-ü nihânın
Âh etse nola bülbül-i dil meşhedim üzre
Tâ mahşer olunca
Çok çekti gam-ı harını gülzâr-ı cihanın
Bu bâğ-ı fenanın
İzzet ne şeker çiğnedi tût? gibi bilmem
Açmış yeni bir söz
Reşk ile sulandı yine ağzı şuarânın
Sınf-ı fusehânın

(İzzet Molla)

 

 

2.Bentlerle Kurulan Nazım Biçimleri

A) Tek Dörtlükler:

1.Rubai:

İran menşeilidir

Tek dörtlükten oluşur. “aaxa” kafiye düzeni

Kendine özgü aruz ölçüleriyle yazılır.

Rubailerde şair dünya görüşünü, felsefesini, tasavvufi düşüncesini, maddi ve manevi aşkını, özlü bir biçimde işler.

Ömer Hayyam, Mevlana, Nabi, Nedim, Yahya Kemal, Arif Nihat Asya

Esrârını dil zamân zamân söyler imiş
Hengâme-i gamda dâstân söyler imiş
Aşk ehli olup da mihnet-i hicrâna
Ben sabr iderin diyen yalan söyler imiş

(Azmîzâde Hâletî)

 

2.Tuyuğ (Tuyuk)

Türklerin kazandırmış olduğu bir nazım türüdür.

Maninin karşılığı sayılabilir.

Tek dörtlüktür.

“aaxa” kafiye düzenindedir.

Manide olduğu gibi cinaslı uyak kullanılır.

“Fâilâtün, Fâilâtün, Fâilün” sadece bu kalıpta yazılır.11’li heceye denk gelir, mani ise yedili heceyle yazılır.

Rubaide işlenen konular tuyuğda da işlenir.

Kadı Burhaneddin, Nesimi, Ali Şir Nevai

Ozini eşşeyh gören serdâr olur
Enelhak dâva kılan berdâr olur
Er oldur, Hak yolma, baş oynaya,
Döşekte ölen yiğit murdar olur.

Kadı Burhaneddin

 

B) Musammatlar:

Musammatlar dört ya da daha fazla mısralı bentlerden oluşan şiirlerdir.

Dört mısralık bölümler

3-7 bent

Aruzun her ölçüsüyle yazılabilir.

Her konu işlenebilir. Özellikle felsefi konular ve aşk…

aaaabbbaccca      ya da   bbbacccaddda

Nedim , Fuzuli

 

Türklerin kazandırdığı bir türdür. İlk örneklerini Naili vermiştir.

Bestelenmek için yazılır.

Bent sayısı azdır.

Konu: aşk, sevgi, sevgili, içki ve eğlence

Kafiye murabba gibi ama farklı da olabilir.

Nedim, Enderunlu Vasıf, Enderunlu Fazıl ve Yahya Kemal

 

 

Dörtleme, dörtlü duruma getirme

Bir gazelin beyitlerinin üstüne ikişer dize eklenerek yapılır.

 

 

Bent sayısı 5-10 arasında değişir.

Vasıta beyti her bendin sonunda değişir.

Felsefi ve sosyal düşünceler ele alınır.

“Kanuni Mersiyesi” terkib-i bent

Bağdatlı Ruhi, Ziya Paşa

 

Vasıta Beyti Değişmez

Daha çok Allah’ın varlığı, birliği, kâinatın sonsuzluğu gibi konular işlenir.

 

DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ

A-BEYİTLERLE            B-TEK DÖRTLÜK          C-BENTLERLE OLAN

1-GAZEL                      1-TUYUĞ                       1-MURABBA          

2-KASİDE                    2-RUBAİ                      2-ŞARKI      

3-MESNEVİ                                                          3-TERBİ          

4-KIT’A                                                            4-MUHAMMES 

5-MÜSTEZAT                                                        5-MÜSEDDES   

6-MÜSEBBA        

7-MÜSEMMAN   

8-MÜTESSA        

9-MU’AŞŞER       

10-TERKİB-İ BENT

11-TERCİ-İ BENT

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

10. SINIF 3. ÜNİTE

10. SINIF 5. ÜNİTE

TANZİMAT EDEBİYATI