MİLLİ EDEBİYAT

 

           MİLLİ EDEBİYAT   

ÖZELLİKLERİ VE SANATÇILARI


MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİLERİ

ÖMER SEYFETTİN (1884-1920)

Maupassant tarzı hikâyeciliğin edebiyatımızdaki en önemli temsilcisidir.

Hikâyeciliği meslek olarak gören ilk sanatçıdır.

“Genç Kalemler” dergisinde “Yeni Lisan” makalesini yazarak Milli edebiyatın başlamasında öncülük etmiştir.

“Toplum için sanat” anlayışı ile eserlerini yazmıştır.

Realist bir bakış açısıyla eserlerini yazmıştır.

Hikâyelerinde milli bilinci uyandırma amacı gütmüştür.

Hikâyeleri toplumsal hiciv karakteri taşır.

Hikâyeleri teknik açıdan zayıftır, tasvirlere, psikolojik tahlillere önem vermez, daha çok olayı ön plana çıkarır.

Ömer Seyfettin hikâyelerinde menkıbe, efsane, destan, halk fıkraları ve tarihten yararlanmıştır.

Efruz Bey ve Yalnız Efe adlı eserleri uzun hikâye, “roman” olarak da değerlendirilmektedir.

Eserleri: Ashab-ı Kehfimiz, İlk Düşen Ak, Yüksek Ökçeler, Bomba, Bahar ve Kelebekler, Forsa, Beyaz Lale, Aşk Dalgası, Gizli Mabet, Tarih Ezeli Bir Tekerrür, Pembe İncili Kaftan, Kaşağı, Falaka, Kızıl Elma Neresi, Başını Vermeyen Şehit, Diyet, And, Teke Tek, Kütük,Primo Türk Çocuğu, Harem, Efruz Bey, Yalnız Efe (uzun hikâye)…

 

 

ALİ CANİP YÖNTEM (1887-1967)

Fecriati ’den Genç Kalemler dergisine geçmiştir.

Genç Kalemler dergisinin başyazarlığını yapmıştır.

Hece ve aruzu kullanmıştır.

Eleştirileri, makaleleri ve edebiyat tarihi araştırmaları

Eserleri:

Şiir: Geçtiğim Yol

Makale: Milli Edebiyat Meselesi, Cenap Bey’le Münakaşalarım

Antoloji: Türk Edebiyatı Antolojisi

 

 

ZİYA GÖKALP (1876-1924)

Eserleri:

Dergi: Yeni Mecmua, Küçük Mecmua

Şiir: Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık

Makale: Türkleşmek İslamlaşmak Muasırlaşmak

İnceleme: Türkçülüğün Esasları, Türk Medeniyet Tarihi

Mektup: Malta Mektupları

 

VATAN

Bir ülke ki camiinde Türkçe ezan okunur,

Köylü anlar mânasını namazdaki duanın…

Bir ülke ki mektebinde Türkçe Kuran okunur

Küçük büyük herkes bilir buyruğunu Huda’nın…

Ey Türkoğlu, işte senin orasıdır vatanın!

 

Bir ülke ki toprağında başka ilin gözü yok,

Her ferdinde mefkûre bir, lisan, adet, din birdir…

Mebusânı temiz, orda Boşo’ların sözü yok,

Hududunda evlâtları seve seve can verir,

Ey Türkoğlu, işte senin orasıdır vatanın!

 

Bir ülke ki çarşısında dönen bütün sermâye

Sanatında yol gösteren ilimle fen Türk’ündür

Hirfetleri birbirini dâim eder himâye

Tersâneler, fabrikalar, vapur, tren Türkündür

Ey Türkoğlu işte senin orasıdır vatanın!

Ziya GÖKALP

 

 

 

MEHMET EMİN YURDAKUL (1869-1944)

Türk Şairi”, “Milli Şair” unvanları vardır.

Cenge Giderken şiiriyle sevilmiştir.

Sade bir dil ve hece ile yazmıştır.

 

Ben bir Türk’üm dinim, cinsim uludur

Sinem, özüm ateş ile doludur

İnsan olan vatanının kuludur

Türk evladı evde durmaz, giderim

Eserleri:

Şiir: Türkçe Şiirler, Türk Sazı, Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Ordunun Destanı, Aydın Kızları, Zafer Yolunda, Ankara, Turan’a Doğru, İsyan ve Dua…

 

 

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890-1966)

Fecriati’den Mili Edebiyat’a katıldı

Türk edebiyat tarihi alanında dünyaca ünlü bir bilim adamıdır.

Ordinaryüs Profesör unvanını almıştır.

Hoca Ahmet Yesevi ve Yunus Emre’yi tanıtmıştır.

Eserleri:

Edebiyat Tarihi ve Makaleleri: Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Türk Edebiyat Tarihi, Türkiye Tarihi, Azeri Edebiyatına Ait İncelemeler, Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları, Türk Saz Şairleri, Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu…

 

 

HALİDE EDİP ADIVAR (1884-1964)

Roman, hikâye ve anı

Üsküdar Amerikan Kız Koleji

Salih Zeki Bey ilk eşi olduğundan ilk ismi Halide Salih’tir.

Adnan Adıvar ikinci eşidir ve aile doktorudur. Adıvar ismini ikinci eşinden almıştır.

Mandacılığa karşıdır. Sivas Kongresi’ne katılmıştır.

İzmir’in İşgali üzerine Sultanahmet Mitinginde konulma yapmıştır.

AA’nın kurucularındandır.

Kızılay’da hastabakıcılık yapmıştır.

Halide Onbaşı rütbesi Sakarya Savaşı’nda verilmiştir.

İstiklal Madalyası vardır.

14 yıl yurtdışı yaşamıştır.

Eserinin tekniği zayıf tasvir ve tahliller güçlüdür.

Süssüz, kısa cümleler ile yazmıştır.

Güçlü kadın kahramanlar çizmiştir.

Handan- Seviye Talip (kadın ve aşk konularında yazılmıştır.)

Ateşten Gömlek- Vurun Kahpeye (kurtuluş Savaşını anlattığı romanlardır.)

Sinekli Bakkal  (sosyal çevre)

Realizmden etkilenmiştir.

 

Eserleri:

Roman: Seviye Talip, Handan, Son Eseri, Yeni Turan, Ateşten Gömlek, Kalp Ağrısı, Vurun Kahpeye, Sinekli Bakkal, Tatarcık, Yol Palas Cinayeti, Raik’in Annesi, Heyula, Mev’ud Hüküm, Zeyno’nun Oğlu, Sonsuz Panayır, Döner Ayna, Akile Hanım Sokağı, Kerim Usta’nın Oğlu, Sevda Sokağı Komedyası, Çaresiz, Hayat Parçaları

Hikâye: Dağa Çıkan Kurt, Harap Mabetler, İzmir’den Bursa’ya, Kubbede Kalan Hoş Seda

Anı:Türk’ün Ateşle İmtihanı, Mor Salkımlı Ev

Tiyatro: Kenan Çobanları, Maske ve Ruh

 

 

YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU (1889-1974)

Eserlerinde Tanzimat’tan Cumhuriyet’e toplumun geçirmiş olduğu değişimleri anlatmıştır.

TDK’nin kurucularındandır.

Fecriati’den Milli Edebiyat’a geçmiştir.

I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı Yıllarını, Türk toplumunun yaşamını ve sorunlarını işlemiştir.

Toplum için sanat anlayışındadır.

Realizmden (milli edebiyatçılar realisttir ama toplum için sanat ilkesine bağlı kalmıştır.)

Kiralı Konak: Tanzimat’tan I. Dünya Savaşı’nın Sonu (nesiller arası ilişki)

Nur Baba: Tarikatlar-Yasak Aşk

Yaban: Ahmet Celal-Kurtuluş Savaşı-Anadolu- Aydın –Halk (1942) 2. olmuştur

Hüküm Gecesi: İttihat ve Terakki Cemiyeti- Muhalefet Çekişmeler

Sodom ve Gomore: İstanbul’un Mütareke Yılları

Panorama: Cumhuriyet’in İlk Yılları- Atatürk’ün Ölümünden Sonraki Yıllar

Bir Sürgün: Jön Türkler

Ankara: Yeni Kurulan Ankara

 

Eserleri:

Roman: Kiralı Konak,Nur Baba,Yaban,Hüküm Gecesi,Sodom ve Gomore, Panorama, Bir Sürgün, Ankara, Hep O şarkı

Hikaye: Bir Serencam, Milli Savaş Hikayeleri, Rahmet

Mensur Şiir: Erenlerin Bağından, Okun Ucundan

Anı: Zoraki Diplomat, Anamın Kitabı, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, Vatan Yolunda, Politikada 45 Yıl

Ulus gazetesinde Kurtuluş Savaşı’yla ilgili yazdığı makaleler: Ergenekon

Biyografi : Atatürk

 

 

REFİK HALİT KARAY (1888-1965)

Deneme, fıkra, mizah, hiciv, roman ve hikâye

Beyrut ve Halep’te 15 yıl sürgün hayatı

Zengin, sanatlı bir anlatımı vardır.

Memleket Hikâyeleri ile tanındı.

Memleket edebiyatının asıl temsilcisidir.

Aydede isimli mizah dergisini çıkarmıştır.

“Kirpi” takma adıyla mizahi hicivler yazmıştır.

Realizmden etkilenmiştir.

 

Eserleri:

Roman: Yezidin Kızı, Sürgün, Bugünün Saraylısı, Kadınlar Tekkesi, Yeraltında Dünya Var, İstanbul’un İçyüzü, Çete, Nilgün

Hikâye: Memleket Hikâyeleri, Gurbet Hikâyeleri

Mizah: Kirpinin Dedikleri

Tiyatro:Deli

 

 

REŞAT NURİ GÜNTEKİN (1889-1956)

Roman, öykü, gezi, eleştiri ve tiyatro

Sade bir dil

İstanbullu idealist bir genç kızın, Feride’nin, öğretmen olarak gittiği Anadolu’da yaşadıklarını anlattığı Çalıkuşu’yla sevilmiştir. Çalıkuşu köyü ve taşra insanının yaşayışını anlatan ilk başarılı eserlerdendir.

Yaprak Dökümü’nde Batılılaşmanın Türk aile yapısı üzerindeki olumsuz etkisini,

Yeşil Gece’de Kurtuluş Savaşı yılları ve sonrasında dini istismar eden kişilerin eleştirisini romanlaştırmıştır.

Öğretmendir- Anadolu’yu gözlemci yönüyle yansıtmıştır.

Romantizm ve realizmden etkilenmiştir.

Anadolu Notları

Eserleri:

Roman: Çalıkuşu, Gizli El, Acımak, Damga, Kan Davası, Dudaktan Kalbe, Akşam Güneşi, Bir Kadın Düşmanı, Yeşil Gece, Miskinler Tekkesi, Yaprak Dökümü, Kızılcık Dalları, Eski Hastalık, Değirmen, Harabelerin Çiçeği, Kavak Yelleri, Son Sığınak

Hikâye: Olağan İşler, Leyla ile Mecnun, Sönmüş Yıldızlar, Tanrı Misafiri,

Gezi Kitabı: Anadolu Notları

Tiyatro: Hançer, Balıkesir Muhasebecisi, Tanrıdağı Ziyafeti, Hülleci, Ümidin Güneşi, “Yaprak Dökümü”nü tiyatroya uyarlamıştır.

 

 

FALİH RIFKI ATAY (1884-1971)

Gazeteci-yazar-milletvekili

Fıkra, anı, makale ve gezi yazısı

Kurtuluş Savaşı yıllarını, Batılılaşmayı, cumhuriyeti

Atatürk’le ilgili anı-gezi

Eserleri:

Anı: Ateş ve Güneş, Zeytin Dağı, Çankaya, Atatürk’ün Hatıraları, Babanız Atatürk, Atatürk Ne İdi, Atatürk’ün Bana Anlattıkları, Mustafa Kemal’in Mütareke Defteri, Batış Yılları

Gezi Yazısı: Deniz Aşırı, Taymis Kıyıları, Tuna Kıyıları, Hind, Bizim Akdeniz, Yolcu Defteri, Yeni Rusya, Gezerek Gördüklerim, Faşist Roma, Kemalist Tiran ve Kaybolmuş Makedonya, Moskova-Roma

 

 

HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER (1885-1966)

Fecriati- Milli Edebiyat

Türkçülük-Türk Ocakları

Milli Hatip ve Cumhuriyet Hatibi milletvekili-büyükelçi

“Hitabet” ve “Nutuk”

İstiklal Marşı

Eserleri:

Hitabet: Dağ Yolu

Makale: Günebakan

 

 

YUSUF AKÇURA (1876-1935)

Türk Tarih Kurumu başkanlığını yapmıştır. TTK

ESERİ: Üç Tarz-ı Siyaset (Osmanlıcılık- Panİslamizm- Türkçülük)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BAĞLAÇ

10. SINIF 3. ÜNİTE

EDEBİ AKIMLAR