FECRİATİ EDEBİYATI

 FECRİATİ EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ

(1909-1912)

(GELECEĞİN IŞIĞI)

Servetifünun’u yeterince Batılı bulmuyorlardı.

Onlara tepki

Ancak Edebiyat-ı Cedidecilerin devamı olmaktan öteye gidemediler.

Edebiyata bir yenilik getiremediler.

Bireysel özgürlük anlayışı ile yazdılar.

“Sanat şahsi ve muhteremdir.”

Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır.

Sanat sanat içindir.

Batı-Fransız edebiyatı

Romantizm, sembolizm ve empresyonizm

Süslü, sanatlı, ağdalı ve ağır bir dil

Gerçeklerden uzak tabiat tasvirleri

İlk edebi topluluk (ilk beyanname yayınlayan topluluk, daha sonra Yedi Meşaleciler ve Garipçiler)

Aruz ölçüsü

Fecriaticilerin çoğu Milli Edebiyat akımına katılmış bu dönem bir tek Ahmet Haşim ile anılır olmuştur.

Temsilcileri: Ahmet Haşim, Aka Gündüz, Ali Canip Yöntem, Tahsin Nihat, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, M. Fuat Köprülü, Refik Halit Karay, Müfit Ratip, Faik Ali, Celal Sahir, Şehabettin Süleyman, Emin Bülent Serdaroğlu, İzzet Melih…

Fecriati dağıldıktan sonra Milli Edebiyata katılanlar: M. Fuat Köprülü, Refik Halit Karay, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ali Canip Yöntem, Hamdullah Suphi, Şehabettin Süleyman

 

AHMET HAŞİM (1884-1933)

Fecriati’den sonra da bu sanat anlayışına devam etmiştir.

“Şiir hakkında bazı mülahazalar” ilk poetikadır.

Saf şiirin edebiyatımızdaki ilk temsilcisi olarak bilinir.

Şiiri duyulmak için yazılan sözden çok musikiye yakın bir olarak görmüştür.

Güneşin doğuşu ve batışı, göl, kızıl renkler ve akşam şiirlerinde ana temalardır.

Sadece aruz kullanmıştır.

Sembolizm ve empresyonizmden etkilenmiştir.

“Sanat sanat içindir.”

Şiirde mana aramak bir bülbülü eti için kesmeye benzer”

Eserleri:

Şiir: Piyale, Göl saatleri

Sohbet: Gurabahane-i Laklakan (fıkra özelliği de gösterir)

Fıkra: Bize Göre (bazıları denemedir)

Gezi Yazısı: Frankfurt Seyahatnamesi

 

 

EMİN BÜLENT SERDAROĞLU (1886-1942

Galatasaray Spor Kulübünün iki numaralı kurucu üyesidir. Galatasaray’ın ilk Türk kaptanı olan Emin Bülent Serdaroğlu, önemli bir futbolcu olarak da bilinir. Fecriati edebiyatının kurucusu ve Fecriati edebiyatının Ahmet Haşim’den sonraki en önemli şairidir.

Emin Bülent Serdaroğlu, ilk şiirlerini Fecriati edebiyatı çizgisinde yazdığı için şiirlerinde ferdi konular ön plana çıkar. Bu şiirlerinde “Sanat sanat içindir.” anlayışına bağlıdır.  Bu şiirleri, süslü, sanatlı ve bir  o kadar da uzun şiirlerdir. Daha sonra milli duyguları ön plana çıkan Emin Bülent, milli konularda şiirler kaleme alır.

Ölümünden sonra şiirleri Salih Zeki Aktay tarafından “Emin Bülent’in Bütün Şiirleri” ismiyle bir kitapta toplanır.

Victor Hugo’nun yazdığı “Mavi Gözlü Yunan Çocuğu” şiirine “Kin” şiiriyle cevap vermiştir.

 

KİN

Göster sema-yı mağribe yüksel de alnını,

Dök kalb-i saf-ı millete feyz-i beyanını!

Al bayrağınla çık, yürü sağken zafer nüma,

Bir gün şehit olunca sen, olsun kefen sana!

Ey makber-i muazzam-ı ecdadı titreten,

Düşman sadası, sus, yine yükselme gölgeden!

Kafir! Hilal-i rayet-i İslam’a hürmet et,

Toplar boğar hitabını dağlarda akıbet!

Dağlar lisana gelse de anlatsa hepsini,

Binlerce can dirilse de nakletse geçmişini!

Garbın cebin-i zalimi affetmedim seni,

Türk’üm ve düşmanım sana kalsam da bir kişi!..

Ben şurezar-ı kalbimi kinimle süslerim,

Kalbimde bir silah ile ferdayı beklerim.

Kabrinde müsterih uyu ey namdar atam!

Evladının bugünkü adı sade intikam!

                                            Emin Bülent Serdaroğlu

 

 

 

DEV ŞARKISI

TÜRKÜM ben…

Oğuz nesli benim nesli vakurum…

Altaylar’a bağlar beni alnımdaki nurum…

Parlak güneşin doğduğu yerlerde doğan ben,
İlk ateşi içtimdi bir ARSLAN memesinden…
Şahin gibi cenk atları kişnerken uyandım…
Ejder gibi kaplanları boğdum oyalandım…
Yalçın döşeğim vardı küheylan yelesinden,
Aldımdı bu sert ismimi gök gürlemesinden…
TÜRKÜM ben…

Oğuz nesli benim nesli vakurum…

Altaylar’a bağlar beni alnımdaki nurum…

                                                        Emin Bülent Serdaroğlu


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

10. SINIF 3. ÜNİTE

10. SINIF 5. ÜNİTE

TANZİMAT EDEBİYATI