YEDİ MEŞALECİLER


 YEDİ MEŞALECİLERİN ÖZELLİKLERİ (1928)

NOT: Bu topluluk öz (saf) şiir anlayışına dahildir.

Not: Ahmet Haşim, Yahya Kemal de Öz Şiir akımına dahildir

 

TEMSİLCİLERİ

Cevdet Kudret Solak

Vasfi Mahir Kocatürk

Ziya Osman Saba

 

Sabri Esat Siyavuşgil

Yaşar Nabi Nayır

Muammer Lütfi Bahşi

Kenan Hulusi Koray

ŞİFRE: CVZ SYMK ceviz saymak

 

1- Ziya Osman Saba (1901-1957)

Orta halli insanın günlük yaşamını konu alan bir sanat anlayışla yazmaktır.

Grubun şiire en sadık ismidir, bu sanat anlayışla şiir yazmaya devam etmiştir ve grubun en başarılı şairidir.

Yunus Emre ve Mevlana geleneğinin modern çağda sesidir. (Herkesin hoşgörü içinde mutlu olmasını ister.)

Gözlemci ve dışa vurumcudur, insan sevgisi, çocukluk yılları temalarıdır.

Cumhuriyet döneminde ölümü güzel gören ilk sanatçıdır.

 

Şiir: Nefes Almak, Sebil ve Güvercinler, Geçen Zaman, Çocukluğum

Öykü: Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi (dokuz hikayesini derlediği bu eserinde: bir fotoğrafçıdaki fotoğraflara bakarak sahiplerinin hayatları üzerine hayallere dalışı anlatılır.)

Öykü: Değişen İstanbul

 

1932’de başlayarak  “Varlık” dergisini 48 yıl boyunca kendisi çıkarmıştır. Hala çıkmakta olan bu dergi edebiyatımızın en uzun soluklu yayını olmuştur. Dönemin genç şairlerinin tanınmasında önemli bir rol oynamıştır.

Bazac’ın eserleri başta olmak üzere Fransızcadan birçok eser tercüme etmiştir.

Cengiz Aytomatov’un Türkiye’de tanınmasına öncülük etmiştir.

Yayıncılıkla uğraşmıştır.

PEN yazarlar derneğinin başkanlığını yapmıştır.

UNESKO kariyer dergisinde Y. Nabi Nayır’la ilgili makale yazılmıştır.

 

Şiir: Onar Mısra, Kahramanlar

Öykü: Sevi Çıkmazı, Bu Da Bir Hikâyedir

Roman: Âdem ile Havva, Bir Kadın Söylüyor

Tiyatro: Köyün Namusu, Mete, İnkılâp Çocukları, Beş Devir

 

(bilim adamı)

Psikoloji-Fransızca çeviriler yapmıştır.

Psikoloji profesörüdür.

Yazarlığının şairliğinin önüne geçtiğini düşünerek şiir yazmayı bırakmıştır.

Empresyonist bir ressam tutumuyla eşya ve görünüm tasvirlerinde canlı şiirler yazmıştır.

Yedi arkadaşın çıkardığı ortak kitaba 14 şiirle katkıda bulunmuştur.

Şiirlerinde hece ölçüsünü kullanmıştır.

Şiirlerinde empresyonizmin ve ekspresyonizmin etkileri görülür.

Eserleri:

Şiir: Odalar ve Sofalar

İnceleme: İstanbul’da Karagöz ve Karagöz’de İstanbul, Psikoloji ve Terbiye Bahisler

ODALAR VE SOFALAR


Evler, bir nara benzer,

Nar tanesi, sofalar,

Akşam, yol gibi gezer;

Sükûn, su gibi odalar.


Odada bir pancurun

Sofadadır güneşi;

Camlarda yanan korun

Düşer içime eşi.


Odada yığın yığın

Gölgenin salkımları;

Sofada yalnızlığın

Duyulur adımları.


Oda, içinden duyar

Oluktan düşenleri;

Sofa, geceyi oyar,

Dinler merdivenleri.


Toplar odam kuş gibi

Sofamın lâflarını.

Birer bibloymuş gibi

Süsler boş raflarını.


Beni duvar boyunca

Bir kum gibi ufalar

Odam uyku dolunca

Uyumayan sofalar.

 

 

İçlerinde tek hikâye yazarıdır.

Şiir yazmamıştır.

Halkı, işçiyi ve köylüyü konu edinmiştir.

Cumhuriyet döneminde korku hikâyeleri yazan ilk sanatçı

Kenan Hulusi Koray’ın özgün yanı olarak görülen korku türüne ilişkin ise üç hikayesi vardır:

Tuhaf Bir Ölüm“, zor durumdaki hastalara kan vermesi ile tanınan Hüseyin’in ölümüyle başlıyor.

Vampir mit’ine bir gönderme gibidir “Gece Kuşu” hikayesi. Bir doktorun ağzından iletilir olup bitenler.

Kavaklıkoz Hanında bir Vaka”, korku türündeki hikayelerin en başarılısı. Kenan Hulusi, bir hanı ürkütücü bir atmosfere büründürüyor. Dışarıdaki şiddetli tipiden bile daha soğuk bir havası var hanın. Loş ışıklar, taş duvarlar, sürekli harlatılması gereken ateş, koridordan gelen ayak sesleri ve hanın geçmişindeki kötü vakalar, ister istemez ölümcül bir olayın gerçekleşeceğine ilişkin beklenti yaratıyor okuyucuda. Krishnamurti’nin vurguladığı gibi, “sözcükler korkuyu çağırıyor”….

OSMANOFLAR: Kenan Hulusi, bu romanda bir Türk ailenin 20. yüzyılın başlarında yaşadığı etnik sıkıntıları ele almıştır.

Osmanoflar Kenan Hulusi Koray’ın yayımlanmış tek romanıdır.

Osmanoflar romanı Bulgaristan’da Karnabad bölgesinde iki yüz yıldan beri yerleşmiş köklü bir ailenin son dönemlerini anlatır.

Osmanof romanı aynı zaman ayrıntılı psikolojik tahlillerin yapıldığı eserlerden biridir. Romanın karakterleri olan Osmanof ailesinin bireyleri çeşitli olaylar karşısında verdikleri tepkilerle dikkati çekerler.

 

Hikâye: BİR YUDUM SU, BAHAR HİKÂYELERİ, SON ÖPÜŞ, BİR OTELDE YEDİ KİŞİ

Roman: OSMANOFLAR

 

 

(araştırmacı)

Tarihi konular

Epik şiir, Kahramanlık, Edebiyat Antolojisi

Vatan, millet sevgisi, ulusal bilinç, kahramanlık, fedakârlık şiirleriyle tanınmıştır.

**Yedi Meşalecilerde vatan, millet, kahramanlık gibi konuları işleyen tek şair.

Liseler için edebiyat kitabı yazmıştır.

Şiir:  Tunç Sesleri, Geçmiş Geceler, Bizim Türküler, Ergenekon, Dağların Derdi

Oyun: On İnkılâp, Yaman, Sanatkâr

Derleme: Divan Şiiri Antolojisi, Tekke Şiiri Antolojisi, Saz Şiiri Antolojisi

 

(grubun en yaşlısı)

Kötümser ve araştırmacı

Kendi yaşamını anlatmıştır.

Ziya Osman Saba’dan sonra şiire sadık kalan isimdir.

Tiyatro araştırması yapıyor.

Karagöz, roman ve hikâye incelemeleriyle edebiyat tarihi alanında çalışmıştır.

Şiir: Birinci Perde 

Tiyatro: Tersine Akan Nehir, Rüya İçinde Rüya, Danyal ve Sara, Kurtlar

Roman: Sınıf Arkadaşları, Havada Bulut Yok, Karıncayı Tanırsınız (Süleyman’ın Dünyası) Adlı Bir Üçlemedir.

İnceleme: Karagöz, Türk Hikâye ve Roman Antolojisi, Ortaoyunu, Örnekleriyle Edebiyat Bilgileri

Öykü: Sokak

Dilleri Var Bizim Dile Benzemez: Cevdet Kudret’in denemelerini topladığı önemli bir eseridir.

 

Çeşitli yazılarının bulunduğu kitap:

 

ŞİİR KİTABI ÇIKARMAMIŞTIR.

(eseri yok)


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BAĞLAÇ

10. SINIF 3. ÜNİTE

EDEBİ AKIMLAR